Mobilszolgáltatások mérföldkövei Magyarországon
Írta: Kadam | 2013. december 1. | Forrás: www.mobilgyujtemeny.hu

1989. december 4.

Westel Rádiótelefon Kft.Megalakul a Westel Rádiótelefon Kft. (Westel 450) a Matáv és a US West vegyesvállalataként. Előbbi 51, utóbbi 49 százalékban tulajdonos. A cég szándéka, hogy az országban NMT 450 (Nordic Mobile Telephony) rendszerű, analóg rádiótelefon-szolgáltatást nyújtson a 450 MHz-es frekvenciatartományban. Érdekesség, hogy a társaság legelőször az EMART (Első Magyar-Amerikai Rádiótelefon Társaság) nevet viselte, majd rövid időn belül átkeresztelték Westel-re.

 

1990. október 15.

Elindul Magyarországon (egyben Közép-Európában) az első kereskedelmi mobiltelefon-szolgáltatás. A Westel 450 kezdetben három bázisállomással és egy digitális központtal szolgáltat. A cég ekkor egyetlen budapesti értékesítési pontot működtet csak, ez azonbanshatalmas forgalmat bonyolít. Az érdeklődés óriási, három héttel az indulás után már tizenöt ezer ügyfél használja a szolgáltatást úgy, hogy 75 ezer forint belépési díjat kell fizetni a szerződéskötéskor, a havi díj pedig több mint hatezer forint. Mindehhez hozzájön a készülékek szintén rendkívül magas, százezer forintot is elérő fogyasztói ára.

 

1991 – 1993

A Westel 450 felfutása. A telefonok és a szolgáltatások még mindig nagyon drágák (ebben az időszakban még nem csak a kimenő, hanem a bejövő hívások után is fizetniük kellett az ügyfeleknek), a kereslet mégis egyre élénkebb a mobiltelefonok iránt. Többen autóba szerelik a készülékeket, melyek ekkor még inkább nevezhetők hordozható telefonnak, mint mobiltelefonnak. Sorra nyílnak meg a vidéki irodák, épülnek az adótornyok.

 

1993. október 27.

Westel 900Kezdetét veszi a GSM-korszak. A Westel Rádiótelefon Kft., a Matáv és a US West által létrehozott Westel 900, valamint a magyar, és észak-európai befektetők tulajdonában álló Pannon GSM 15 évre szóló Pannon GSMkoncessziós szerződést köt a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériummal 900 MHz-es GSM hálózatok üzemeltetésére.

 

1994. márciusa

A Westel 900 és a Pannon GSM megkezdi a mobiltelefon-szolgáltatást a 900 MHz-es sávban, GSM technológiával. Az előremutató rendszernek számos előnye van az NMT 450-hez képest. Ilyen, a felhasználók számára nyilvánvaló különbség többek közt a készülékek mérete, a jobb minőségű beszédkódolás stb. Ugyanebben az évben a Westel 450-nél is megjelennek az első kisebb méretű, ”zsebben” is elférő mobilkészülékek.

 

1994 – 1999

A két technológia együttélése. A beszédátvitel mellett feltűnnek az operátoroknál az értéknövelt szolgáltatások. Így többek közt megjelenik, majd hamar népszerűvé válik az SMS, illetve a hangposta. A szolgáltatók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a nagyobb tömegeket elérő promóciókra - ez, valamint az országos ellátottság folyamatos javulása, és az árak csökkenése hozzájárul ahhoz, hogy a GSM-előfizetői tábor pár év alatt többszöröse lesz az NMT 450-es előfizetői bázisnak.

Az évtized második felére jellemző, hogy a szolgáltatások mellett a készülékkínálat is bővül. A szolgáltatóknál ekkor még csak nagyjából 5-10 telefon vásárolható meg előfizetéssel, a nulla forintos akciók ebben az időben egyáltalán nincsenek, a mobilkészülékek ára 25-50 ezer forintról indul. Az évtized végére a Westel 450 piaca szűkülni kezd, a cég teljes arculatváltással és új szolgáltatások bevezetésével próbál újítani. A lemorzsolódó előfizetők jelentős része a Westel 900-zal szerződik, a vidéki Westel 450 irodák a Westel 900 tulajdonába kerülnek. Nagyjából ebben az időben megjelennek az első pre-paid (kártyás) konstrukciók a Pannon GSM-nél és a Westel 900-nál, a mobilszámok pedig hatjegyűről hétjegyűre változnak (az első Westel 450-es számok még ötjegyűek voltak).

 

1999 – 2003

A Westel 450 hanyatlása, és az új csillag születése. 1999. október 8-án aláírja a koncessziós szerződést, majd rekordidő alatt, november 30-ra beindítja a kereskedelmi mobilszolgáltatást a Vodafone. A Westel 450 (vagy Westel 0660) eddigre már sem minőségben, sem szolgáltatáskínálatban nem tudja felvenni a harcot a GSM-szolgáltatókkal, a NMT 450-es szolgáltatás ekkorra már halálra van ítélve Magyarországon. A GSM-előfizetői tábor többek közt a Vodafone megjelenésének és az ezzel járó élénkülő verseny hatására az 1999 eleji 1,1 millióról 2000 elejére 1,9 millióra nő. 2002-ben már 5,4 millió GSM-ügyfelet tartanak nyilván, a Westel 450 (0660) ekkor már csak 17 ezer előfizetőt tudhat magáénak, a cég működése veszteségessé válik.

Westel2003. június 30-án megszűnik a vállalat koncessziós joga, a Westel 450 (0660) befejezi a mobilszolgáltatást.


WestelA Westel 900 közben 2000-ben elhagyja márkanevéből a 900-at, miután az 1800 MHz-es sáv is megnyílik a mobilkommunikáció számára. Az ezredfordulóra a GSM-szolgáltatók gyakorlatilag teljes országos 2G-s lefedettséggel rendelkeznek.


2003-ra a Vodafone-nál leszerződik az egymilliomodik előfizető, ekkor a cég már teljes egészében a saját hálózatát használja.

Előtérbe kerül az adat. A Westel 2002. április 18-án délután, a világ GSM szolgáltatói közül elsőként indított el teljes körű MMS szolgáltatást. A szolgáltatóknál pedig terjedni kezdenek a csomagkapcsolt adatátviteli módra (GPRS) épülő szolgáltatások.

 

2004 – 2006

T-MobileA Westel 2004 májusában nevet és arculatot vált, létrejön a T-Mobile Magyarország Rt., mely két évvel később beolvad a Magyar Telekomba. A cég az országban elsőként, 2005 augusztusában elindítja a 3G-s szolgáltatást a 2,1 GHz-es (UMTS) sávban. Rövidesen (októberben) követi a Pannon GSM, végül utolsóként (decemberben) a Vodafone is csatlakozik.

2005 októberében a Magyar Telekom Igazgatósága kezdeményezte a Magyar Telekom Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. egyesülését. A javaslatot a Magyar Telekom rendkívüli Közgyűlése december 20-án jóváhagyta. A cégbírósági bejegyzést követően a cég, mint T-Mobile Magyarország Rt. megszűnt. 2006. március 1-től a T-Mobile önálló márkaként és önálló üzletágként működik tovább a Magyar Telekomon belül és változatlan formában, megszakítás nélkül nyújtja szolgáltatásait ügyfeleinek.

A Pannon GSM 2006. február 14-én, a 3G-s szolgáltatások bevezetésére tekintettel elhagyja nevéből a GSM jelzőt.

 

2007 – 2008

Csúcsra ér a hang. A szolgáltatások és a készülékárak drasztikus csökkenésének hatására (ebben az időszakban egy szolgáltató már átlagosan 50-60 készüléket árul, akár nulla forintért) a GSM hangpiaci penetráció eléri a maximumot. 2008 végén már közel 11 millió előfizetője van a három hazai mobilszolgáltatónak, ez a szám mostanra sem változott jelentősen. Az operátorok óriási beruházásokkal fejlesztik az országos 3G-s hálózatot, megjelennek, majd eltűnnek az első, korlátlan adatátvitelt nyújtó 3G-s adat-díjcsomagok.

Időközben az Európai Unió a régió versenyképességének növelése érdekében határozott lépéseket tesz annak kikényszerítése felé, hogy a mobilszolgáltatók a nemzetközi barangolás díját az EU-n belül lényegesen csökkentsék. Az intézkedések 2007-ben éreztetik először hatásukat, a roamingtarifák a nyár végére gyakorlatilag a felére csökkennek, és azóta is folyamatosan mérséklődnek évente.

 

2009

A konszolidálódó piac és a válság ideje. Ebben az időszakban a három hazai mobilszolgáltató erőviszonya már alig változik, a gazdasági világválság azonban mindegyik piaci szereplőt sújtja. A hangpiac növekedése teljesen megáll, majd csökkenni kezd az előfizetői szám, a helyzet csak 2010 második felében normalizálódik. A szolgáltatók egyre több mobiladat-csomagot értékesítenek, 2009-re a 3G-s lefedettség eléri azt a felső határt, amit a rendelkezésre álló technológiával megtérülő módon tudnak fenntartani a cégek.

PostafonBombaként robban a hír, hogy a Vodafone a Magyar Postával összeállva virtuális mobilszolgáltatást indít. Később kiderül, hogy valójában csak egy újracsomagolt Vodafone tarifáról van szó, melyet a kijelölt postahivatalokban lehet megvásárolni. A Postafon telített piacra érkezik, az értékesítési számok éppen ezért jóval elmaradnak a várttól.

 

2010

TelenorA Pannon közli, hogy március 18-tól a nevét Telenorra változtatja, ezzel együtt új szolgáltatásokkal igyekszik megnyerni ügyfeleket. A hangpiacon megjelenik az eddig egyedülálló, a hívások darabszáma alapján számlázó hívás tarifacsomag-család, az adatszolgáltatásoknál pedig bevezetik az idősávosan számlázó Internet Prémium, valamint a percalapú számlázást alkalmazó Internet Praktikum tarifát.

DjuiceA djuice 2010. április 9-én végleg kivált a Telenorból (Pannonból) és saját, független mobilhálózatot hozott létre, mint saját márkás viszonteledó, ami annyit jelent hogy a djuice saját hálózattal nem rendelkezik, ezért másik telefontársaság hálózatán nyújt szolgáltatást. Akár csak a Postafon.

Red Bull MobileA nyár folyamán egy újabb virtuális szolgáltató jelenik meg a magyar piacon. A Red Bull Mobile Ausztria és Svájc után júliustól Magyarországon is kínál szolgáltatásokat. Virtuális szolgáltatónak azért teljesen mégsem mondható, hiszen a Telenor ÁSZF elfogadása és a Telenor hálózat használatával jár.

 

2011

Augusztusban a Telenor az eredetileg bejelentett 21 Mbps kétszeresére, 42 Mbps-ra gyorsítja Hipernet szolgáltatását, a Telenor Magyarország rendelkezik jelenleg hazánk legkiterjedtebb HSPA+ hálózatával.

Szeptemberben bejelentésre került, hogy a Tesco Mobile, a Tesco és a Vodafone közös vállalkozása független mobilszolgáltatóként fog működni a magyar piacon, a készülékeket és a szolgáltatást saját neve alatt árulja majd, miközben a Vodafone hálózatát használja.

A Telekom a 4G/LTE technológia kiterjesztett hálózati tesztelését kezdi el 2011. októberétől az év végéig Budapest lefedett részein, ügyfelei bevonásával. Ezzel előkészíti, hogy a 4G/LTE technológián alapuló mobilinternet-szolgáltatást 2012-ben elindíthassa.

 

2012

A Magyar Telekom január 1-el hivatalosan is elindítja a hazai szolgáltatók közül elsőként a 4G/LTE szolgáltatását.

Blue MobileA Lidl áruházlánc januárban bejelenti, hogy mobil szolgáltatást kíván nyújtani saját márkás viszonteladóként Magyarországon. Nem sokkal a bejelentés után 2012. február 1-étől Blue Mobile néven elérhetővé válnak szolgáltatásai. Saját hálózattal nem rendelkezik, szolgáltatásaihoz a Magyar Telekom adja a hálózatot. A Lidl a mobilszolgáltatás keretében önálló SIM kártyákat és készülékes csomagokat kínál, feltöltőkártyás konstrukcióban.

Tesco Mobile2012. március 1-én a Tesco is elindítja mobil távközlési szolgáltatását a Vodafone Magyarország hálózati támogatásával. A Tesco Mobile néven alakult virtuális mobilszolgáltatót a két alapító, a Vodafone és a Tesco 50-50 százalékban tulajdonolja. A Tesco Mobile SIM kártyáit az ország minden Tesco áruházában, míg a készülékeket a Tesco hipermarketekben is meg lehet vásárolni.

2012 nyarán a Telenor is elindítja 4G szolgáltatását.

Időközben kiderül, hogy a magyarországi mobil piacra a jövőben egy negyedik mobilszolgáltató is belép, mely a Magyar Posta Zrt.-Magyar Villamosművek Zrt.-MFB Invest Zrt. konzorciuma, azaz az MPVI Mobil Zrt. lesz, miután megnyerte a 900 megahertzes frekvenciasáv 5 megahertz szélességű, egybefüggő "A"-blokk árverését.

 

2013

Februárban jött a hír, hogy a MPVI Mobil Zrt. 900 MHz-es frekvenciablokkra beadott pályázatát hatályon kívül helyezték, így a döntés értelmében a társaság nem kezdheti meg a működését, mint független mobil szolgáltató.

A Magyar Telekom az ez év tavaszán jelentette be, hogy egységesen a Telekom márkanevet használja majd minden, lakosságnak, illetve a kis- és középvállalatoknak kínált szolgáltatásához, beleértve a mobil- és a vezetékes telefon, internet, interaktív tévé, egészségügyi és biztosítási szolgáltatást.

A Telekom, a Telenor és a Vodafone együttműködése biztosíthatja, hogy Magyarországon az elsők között indulhatnak el mobil NFC (Near Field Communication) alapú szolgáltatások. Ennek keretén belül júliusban megkezdődött a MobilTárca szolgáltatás hivatalos tesztje, mely lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy NFC képes okostelefonjuk segítségével tudjanak fizetni.

MOL Mobile2013. szeptemberében a magyar olajcég a MOL is belép a magyar mobilpiacra MOL Mobile néven, így saját márkás mobilszolgáltatásaival igyekszik színt vinni a hazai mobilpiac palettájára. Szolgáltatásaihoz a Telekom biztosít hálózatot.

 

Szolgáltatók alakulása Magyarországon
Mobil szolgaltatok HUN


A virtuális mobilszolgáltatók nem rendelkeznek saját hálózattal, sem frekvenciával, ezeket az hazai mobilszolgáltatóktól bérlik, de az ügyfelekkel közvetlen kapcsolatban állnak.

A saját márkás viszonteladók sem hálózattal, sem frekvenciával nem rendelkeznek, sőt az ügyfelekkel sem ők állnak szerződésben, hanem az hazai mobilszolgáltatók.

 

Cikkhez felhasznált források: www.t-mobile.hu || www.hwsw.hu || hu.wikipedia.org || www.telenor.hu || www.vodafone.hu



Hozzászólások:

Még nem szólt hozzá senki!

   

Hozzászólás elküldéséhez regisztráld magad az oldalon és jelentkezz be!
Névtelenül a képen szereplő kódot megadásával szólhatsz hozzá!

Ellenőrző kód:
-

    -


Reklámmentes oldal